donderdag 21 mei 2015

ZOMERZON GOUDSBLOEM-bloemzalf

GOUDSBLOEM-bloemzalf = een lekkel simpele zalf! Van een enthusiastgroeiende plant waarvan in de zomer elke week de bloemen te oogsten zijn (als je dat doet blijft ie voortdurend nieuwe bloemen produceren).
ZONGETROKKEN!
Door een glazen fles met gedroogde bloemen in olie een paar maanden in direct zonlicht te zetten, worden de essenties van de bloemen in deze biologische zonnebloemolie opgenomen. In alcohol lossen andere bestanddelen op vandaar dat er ook tinctuur wordt gemaakt (in wodka, juist in het donker) en later (tijdens het afmaken van die zalf) toegevoegd. De olie wordt dikgemaakt tot zalf door biologische bijenwas toe te voegen.
Puur natuur. Chemicalietjes zijn wellicht gemakkelijker te verwerken en goedkoper te produceren, ik acht ze overbodig vooral vanwege de bijwerkingen die deze plachten te hebben. De VUISTREGEL = plant: weinig bijwerkingen; chemicalie: vaak meer schadelelijke bijwerkingen, vooral als optelsom op langere termijn: dit wordt nauwelijks gemonitord, maar allerlei weggemoffeld bewijs vormt een AANKLACHT tegen de fratsen van de farmaceutische industrie).

Tot slot mik ik er wat ROZENHOUTOLIE bij voor de geur. Anders ruikt de zalf toch naar zonnebloemolie en dat lijkt op frituurvet. Op AANVRAAG kan er andere etherische olie toegevoegd worden. Dit kost niets extra maar dan is de levertijd een maand: ik neem de bestelling dan bij de volgende productieronde mee (eenmaal per maand). Voor vergoeding kan eventueel speciaal geproduceerd worden.
CLAIMS maken is verboden? Vragen stellen niet!
Het productieproces van de ZALF is goeddeels hetzelfde als dat van smeerwortel. Grote inspiratie was voor mij destijds de blog van Willeke de wilde kruidenvindster, zo ongeveer ben ik begonnen. Gaandeweg heb ik door processering van bestaande recepten en het testen van resultaten daarvan mijn eigen methode gedestilleerd.
Verschil met smeerwortelzalf maken is wel dat Calendula wat kwetsbaarder is: deze bevat essentiële olieën en moet daarom niet doorgekookt worden. De oude methode is au-bain-marie, tegenwoordig bestaan er kookplaatjes.

Zat vandaag weer in magische floOow. Met m'n intuitie voeg ik genoeg dikmakertjes toetoe. En wat bleek: had exact de juiste hoeveelheid potjes: allemaal afgevuld: precies zat plus niks over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten